niedziela, 20 września 2015

BIGOS


WYKONANIE: ŚREDNIE
PRZYBLIŻONY CZAS PRZYGOTOWANIA: 230 MINUT
(+60 MINUT GOTOWANIA PRZEZ KOLEJNE 3-4 DNI)
ORIENTACYJNA CENA POTRAWY: 100 ZŁ.
ILOŚĆ PORCJI: 20-25


Składniki:
  • 2 kg kapusty kiszonej,
  • 50 dag kiełbasy jałowcowej,
  • 4 rodzaje mięsa (u mnie - 80 dag cielęciny, 70 dag wołowiny, 40 dag boczku surowego, 70 dag łopatki wieprzowej) - mięsa powinno być minimum tyle, co kapusty,
  • 150 g suszonych grzybów - może być ich więcej,
  • 15 śliwek suszonych,
  • 250 ml wytrawnego wina,
  • łyżka sosu sojowego,
  • smalec domowej roboty - 5 łyżek do smażenia mięsa i 2 do posmarowania garnka,
  • 2 duże cebule,
  • 1-2 płaskie łyżki miodu,
  • łyżeczka brązowego cukru,
  • kminek,
  • majeranek,
  • 6 ziaren jałowca,
  • 8 ziaren ziela angielskiego,
  • 7 liści laurowych, 
  • 2 papryczki chili peperoncini,
  • sól i pieprz do smaku.
Przygotowanie:
  • Kapustę płuczę zimną wodą, siekam, przekładam do garnka wysmarowanego smalcem, zalewam wodą, aby była przykryta. Spróbujcie wcześniej kapusty - moja nie była zbyt kwaśna, więc wcale jej nie odciskałam. Gotuję z dodatkiem liści laurowych, ziela angielskiego, jałowca, majeranku i kminku około 1,5 h.
  • Grzyby namaczam wcześniej (kilka godzin) w 250 ml wody, śliwki w winie.
  • W międzyczasie mięso kroję w większą kostkę, kiełbasę w półplasterki, cebulę siekam. Każdy rodzaj mięsa podsmażam osobno na łyżce smalcu, na koniec kiełbasę razem z cebulą. Wszystko (oprócz kiełbasy) przekładam do garnka, dodaję posiekane grzyby wraz z wywarem i trochę wody (aby mięso było przykryte) - gotuję około 45 minut.
  • Po 1,5 h do kapusty dodaję podgotowane mięso, podsmażoną kiełbasę z cebulą, chili i sól (tutaj uważajcie - kwas powoduje, że na początku może nam się wydawać, że potrawa nie jest słona). Gotuję kolejną godzinę.
  • Na koniec dodaję pokrojone śliwki, wino, miód, sos sojowy i cukier. Gotuję godzinę.
  • Bigos gotuję przez kolejne 3-4 dni około godziny dziennie, w razie potrzeby doprawiam do smaku. 

6 komentarzy:

  1. fajny przepis w środę będę się delektował bigosem w/g Pana przepisu pozdrawiam smiling

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam więc nadzieję, że zasmakuje. :) U mnie wszyscy byli zachwyceni. :) Pozdrawiam. :)

      Usuń
  2. przepraszam Pani z poważaniem smiling :-))

    OdpowiedzUsuń
  3. Taki bigos gotowany przez kilka dni jest najlepszy, też mam przepis na taki bigos, ale różniący się składnikami. Dziękuję, że Pani mi przypomniała o takim bigosie muszę go kiedyś ugotować.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoją opinię, mam nadzieję, że jeszcze odwiedzisz mojego bloga. :)